29.10.07

«Η Θεσσαλονίκη των Τραμ»


Το Μουσείο Φωτογραφίας «Χρήστος Καλεμκερής» του Δήμου Καλαμαριάς, παρουσιάζει από τις 7-30 Νοεμβρίου 2007 την έκθεση φωτογραφίας «Η Θεσσαλονίκη των Τραμ» στην αίθουσα της Πινακοθήκης της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών (ΕΜΣ) (Νικολάου Γερμανού 1, Τηλ., fax: 2310 238601, Μέρες & ώρες λειτουργίας: Κυριακή - Παρασκευή 09.00 - 14.00).

Στην έκθεση «Η Θεσσαλονίκη των Τραμ» παρουσιάζεται φωτογραφικό υλικό με το ιστορικό ίδρυσης και εξέλιξης του τροχιοδρόμου της Θεσσαλονίκης και κυρίως απόψεις της Θεσσαλονίκης στα τέλη του 19ου αιώνα και στον 20ο, ακολουθώντας τις γραμμές του τραμ της Θεσσαλονίκης (Ντεπό- Βασιλίσσης Όλγας- Λευκός Πύργος- Πλατεία- Παραλία Θεσσαλονίκης, Ντεπό- Βασιλίσσης Όλγας- Λευκός Πύργος- Βασιλίσσης Σοφίας (Εθνικής Αμύνης)- Σιντριβάνι- Εγνατία- Πλατεία Βαρδαρίου- Πύλη Αξιού, με δύο κλάδους, ο ένας προς το σιδηροδρομικό σταθμό και ο άλλος προς το Μπες Τσινάρ (Κήπος Πριγκήπων). Τα ιππήλατα τραμ ξεκινούν τη λειτουργία τους το 1893 ενώ τα εγκαίνια της ηλεκτροκίνησης γίνονται το 1908.

Στις αρχές του 20ου αιώνα και εξαιτίας των γεγονότων του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου και της πυρκαγιάς του 1917 γίνονται πολλές αλλαγές στο τροχιοδρομικό δίκτυο της πόλης. Μετά το Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο οι γραμμές που λειτουργούν είναι τρεις: Αποθήκη- Τσιμισκή (Ι. Δραγούμη), Χαριλάου- Πλατεία Μεταξά (Βαρδαρίου), Αποθήκη- Χαριλάου). Ωστόσο το 1954 η κυβέρνηση αποφασίζει την κατάργηση των σιδηροτροχιών των οδών Βασ. Γεωργίου και Βασ. Όλγας ενώ στις 27-7-1957 το τραμ περνάει για τελευταία φορά από την Εγνατία. Όλη αυτή η πορεία του πιο φιλικού προς το περιβάλλον και ρομαντικού μέσου συγκοινωνίας ξεδιπλώνεται μέσα από το φωτογραφικό υλικό του Μουσείου.

Παράλληλα παρουσιάζεται και ο τροχιόδρομος του Βόλου, που λειτούργησε από το 1896- 1950 καθώς και ο τροχιόδρομος των Καρλοβασίων της Σάμου, του οποίου η έναρξη τοποθετείται το 1905 και η παύση λειτουργίας του το 1939.

Δεν υπάρχουν σχόλια: